خواص عناب

خواص عناب
Rate this post

خواص عناب

میوه عناب در سر تا سر جهان از محبوبیت خاصی برخوردار شده است. جالب است بدانید که در کنار طعم مطبوع و رنگ جذاب قرمز، خواص عناب نیز یکی از دلایل محبوبیت بالای آن به حساب می‌آید. عناب (به انگلیسی Jujube ) که به عنوان خرمای چینی یا خرمای قرمز نیز شناخته می‌شود، یک میوه بومی در مناطق شمالی آسیا است اما در سال‌های اخیر خراسان جنوبی قطب تولید عناب کشور ایران می باشد.

عناب سرشار از ویتامین C و مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور است و حاوی پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول موثر در کاهش چربی و قند خون است. محتوای چربی کل میوه عناب بسیار کم است.
به‌دلیل دارابودن آنتی اکسیدان تأثیر زیادی در پیشگیری از سرطان دارد. همچنین کمک بسیاری به مراقبت از پوست و جلوگیری از حساسیت های پوستی می‌کند.

از عناب می‌توان به روش‌های مختلف استفاده کرد: آبنبات‌های طعم‌دار، به‌صورت شربت، به‌صورت طعم‌دهنده و اسانس درون انواع چای و دمنوش و کیک و… همچنین به‌صورت کنسرو شده و گاهی به‌صورت عادی و به عنوان تنقلات استفاده می‌شود.

 ارزش غذایی عناب :

در ۱۰۰ گرم  : کالری ۷۹

فیبر ۱۰ گرم   آب ۷۷٫۸۶ گرم

انرژی ۷۹ کیلوکالری

پروتئین ۱٫۲ گرم

چربی ۰٫۲ گرم
کربوهیدرات ۲۰٫۲۳ گرم
کلسیم ۲۱ میلی‌گرم
آهن ۰٫۴۸ میلی‌گرم
منیزیم ۱۰ میلی‌گرم
فسفر ۲۳ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۵۰ میلی‌گرم
سدیم ۳ میلی‌گرم
زینک ۰٫۰۵ میلی‌گرم
ویتامین C ۶۹ میلی‌گرم
تیامین ۰٫۰۲ میلی‌گرم
ریبوفلاوین ۰٫۰۴ میلی‌گرم
نیاسین ۰٫۹ میلی‌گرم
ویتامین B6 ۰٫۰۸ میلی‌گرم
ویتامین B12 ۰
ویتامین RAE, A ۲ میکروگرم
ویتامین IU, A ۴۰ میلی‌گرم
اسیدهای چرب ۰
کلسترول ۰

خواص عناب

خواص عناب

خواص درمانی عناب :

  •  کبد : .سطوح آنزیم‌های کبدی را کاهش می‌دهد. این آنزیم‌ها نشانگر آسیب بافتی هستند. یافته‌های بافت شناسی نشان می‌دهند که این میوه اثرات محافظتی در برابر بیماری‌های کبدی دارد. عناب در درمان کبد چرب نیز مفید است.
  • کمک به رویش مو : وجود مقدار فراوان پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها در روغن ضروری عناب به رویش مو کمک می‌کند. ترکیب روغن عناب و روغن حاملی مانند روغن نارگیل ریزش مو را کاهش می‌دهد و موجب رشد سریع‌تر مو می‌شود.
  • تسکین‌دهنده اضطراب و استرس : با استفاده از عصاره عناب یا مصرف میوه‌ی آن هورمون‌های شما تنظیم می‌شود و این به ذهن و بدن شما آرامش می‌بخشد. در افرادی که مرتب دچار استرس مزمن و اضطراب می‌شوند، موجب آرامش فکری می‌‌شود و بدن را در مقابل اثرات جانبی افزایش هورمون‌های استرس محافظت می‌کند.
  • تنظیم گردش خون : عناب سرشار منابع غنی آهن و فسفر است که هر دو از عناصر مهم در گلبول‌های قرمز خون هستند. اگر به فقر آهن یا کم‌ خونی دچارید افزایش آهن و فسفرِ دریافتی از طریق میوه عناب،‌ گردش خون شما بیشتر می‌شود و در نتیجه‌ اکسیژن‌رسانی به اندام‌های شما بهتر انجام می‌شود.
  •  تقویت استخوان‌ها : با مصرف عناب مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن با افزایش می یابد. مشکلاتی نظیر  پوکی استخوان گریبان‌گیر شما می‌شود بنابراین اضافه کردن عناب به رژیم غذایی‌تان می‌تواند این روند را کُند می شود.
  • کنترل وزن : عناب کالری پایین و خواص بی شماری دارد و شما را ساعت‌ها سیر نگه می‌دارد، بنابراین می‌توانید به جای چیپس و پفک، عناب سر میز خوراکی‌های خود بگذارید.
  • افزایش ایمنی بدن : عناب به‌دلیل داشتن مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله ویتامین سی،‌ ویتامین A و ترکیبات ارگانیک مختلف و اسیدها به شیوه‌های مختلفی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را که عامل بسیاری از امراض و بیماری‌ها هستند خنثی کنند. علاوه‌براین ویتامین C منجربه افزایش تولید گلبول‌های سفید می‌شود و همان‌طور که می‌دانید گلبول‌های سفید اولین خط دفاعیِ سیستم ایمنی بدن ما هستند.
  • مراقبت از پوست : عصاره و آب عناب به‌صورت موضعی برای درمان التهابات مختلف پوستی ازجمله پسوریازیس، اگزما، و آکنه استفاده شده است.  عناب همچنین از ظهور چین و چروک و جای زخم روی صورت جلوگیری می‌کند و با اکسیژن‌رسانی و افزایش گردش خون، موجب شادابی پوست صورت می‌شود.
  • کمک به سلامت قلب : عناب سرشار از ساپونین‌ها و آلکالوئید‌ها است که منجر به تصفیه خون و سم زدایی می‌شوند و البته مواد مغذی موجود در عناب به سلامت قلب کمک می‌کنند.  همچنین عناب از تجمع چربی در سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند.
  • کاهش التهابات : عصاره و روغن عناب به‌خاطر ویژگی ضدالتهابی‌شان شناخته‌شده‌اند. مصرف موضعی عصاره عناب درد عضلات و مفاصل را کاهش می‌دهد.عناب محتوی ترکیبات ضدالتهابی قوی مانند ترکیبات ساپونینی و فلاونوئیدهاست. با توجه به نقش عناب در کاهش ورم مفاصل، مصرف آن به مبتلایان به التهاب مفاصل (آرتریت) توصیه می‌شود.
  • کمک به بهبود زخم‌ها : ترکیبات فلاونوئیدی موجود در عناب خاصیت ضدمیکروبی قوی‌ای دارند. این ترکیبات در درمان عفونت کودکان مؤثرند. همچنین، وجود بتولینیک‌اسید در عناب رشد استافیلوکوکوس اورئوس و اشرشیا کلی را مهار می‌کند. این دو باکتری از عوامل اصلی بسیاری از عفونت‌های باکتریایی هستند.
  •  کاهش قند خون : برخی دانشمندان بر این باورند که قابلیت کاهش قند خون عناب به‌خاطر مقدار فراوان ویتامین A در آن است که حساسیت به انسولین را بهبود می‌دهد. سایر تحقیقات نیز تأثیرات مثبت عناب بر آدیپونکتین را نشان می‌دهد. این هورمون به تنظیم گلوکز خون و سایر شاخص‌های سوخت‌وسازی کمک می‌کند.عناب قند خون را کاهش می‌دهد. این امر عناب را به ابزاری بالقوه برای پیشگیری و کنترل دیابت و سایر اختلالات سوخت‌وسازی مانند سندروم سوخت‌وسازی تبدیل کرده است.
  • کم خونی : عناب سرشار از مواد معدنی مثل پتاسیم، فسفر، منگنز، آهن و روی است. به همبن ذلیل مینرال‌هایی، جریان خون در بدن بهبود یافته و همچنین به دلیل افزایش هموگلوبین‌ خون ناشی از آهن موجود در عناب، خطر ابتلا به کم خونی نیز کاهش پیدا می‌کند.
  •  یبوست :  همانطور که احتمالا می‌دانید فیبر بهترین سلاح برای مبارزه با یبوست به شمار می‌رود. عناب یک میوه سرشار از فیبر است . و به
    کارکرد درست روده‌ها کمک می کند. علاوه بر این، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، عناب ماده غذایی مناسب برای بهبود سایر عملکرد‌های سیستم گوارش نیز به حساب می‌آید.
  •  در مان سرطان : عصاره عناب مهارکننده سلول‌های سرطان خون است. به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی‌اکسیدان، مانع از رشد و حرکت رادیکال‌های آزاد و در نتیجه کمک به کنترل و رشد تومور و سلول‌های سرطانی است.

مضرات مصرف عناب :

 همانطور که می‌دانید هیچ ماده غذایی کاملا بدون عوارض نیست و ممکن است مصرف آن برای برخی از افراد ایجاد مشکل نماید. عناب نیز از این قاعده مستثنی نیست. از عوارض عناب نیز می‌توان به بالا بودن میزان ویتامین K اشاره کرد. به علت دارا بودن ویتامین زیاد، بهتر است کسانی که غلظت خون بالایی دارند ویا مشکلات انعقادی دارند، از مصرف آن پرهیز نمایند.

  •   باعث کم شدن غرایز جنسی می‌شود.
  • عناب در اشخاص سرد مزاج، تولید گاز و نفخ می‌کند و این گونه افراد باید عناب را با مَویز میل نمایند.
  •  افرادی که از نفخ بیش از حد، انگل‌های روده‌ای و خلط بیش از حد رنج می‌برند، بهتر است قبل از مصرف عناب با پزشک مشورت کنند.

نحوه درست کردن جوشانده عناب :

برای تهیه دمکرده عناب میوه های عناب را به میزان 10 عدد میوه در یک لیوان آب جوش به مدت 15 دقیقه دم کنید و این دم کرده را برای ایجاد آرامش و کاهش استرس میل کنید.
برای تهیه جوشانده مقدار 15 گرم از عناب را با نیم لیتر آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید و بعداز صافی کردن برای جلوگیری از ریزش موها 10 دقیقه قبل حمام موها را با این محلول ماساژ دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.